På Nylund skole i Stavanger har bøkene i Wings-serien en sentral plass i undervisningen.
Buggeland skole i Sandnes har merket et økt engasjement blant elevene etter at de tok i bruk lettlestbøkene i WINGS-serien i engelskundervisningen. Skolen bruker bøkene i tillegg til et eget pensumverk.
-Lesing skal informere, begeistre, forbause og - eller - underholde, sa den australske pedagogen, forfatteren og forleggeren Rodney Martin, som besøkte Norge i midten av oktober. - Det er dette som får barna til å vende tilbake til tekst, sa han. Han la stor vekt på læreren som modellen på en god leser. - Barna må oppleve at teksten blir fylt med liv, sa han og demonstrerte hva han mente ved engasjert opplesing av en av sine Big Books. - Å forstå og å ha glede av en tekst er det som gjør lesing verdt anstrengelsen for eleven, mente han. Under oppholdet besøkte han Stavanger, Florø og Kristiansand. Her fra workshopen i Stavanger.
Elevene skriver ned tittel, forfatter, dato, sidetall, litt om handlingen (hovedpersoner) og hva de likte. Til slutt kan de gi poeng (stjerner). Gammelt nytt? Ja, men det nye ligger i det enkle å samle dette i ei lita, hendig innbundet bok som det blir litt stas å ta vare på og bla tilbake i ettersom tida går.
Rodney Martin er i full gang med å skrive nye lærerveiledninger - alle med forslag til Readers' Theatre.