- Det finnes ikke noe mer motiverende for elever som skal lære et nytt språk, enn å gi dem et virkelig publikum, sier forfatter og forlegger Rodney Martin. Den australske pedagogen var nylig på snarvisitt i Norge etter å ha deltatt på bokmessa i Frankfurt for 39. gang. Lærere fra et ti-talls skoler på Jæren fikk innføring i hvordan Readers' Theatre kan benyttes for å fremme muntlig bruk av engelsk. - Readers' Theatre er en strategi som fremmer leseferdigheten gjennom repetisjoner som fører fram til en forestilling, sier Martin.
- Målet er å styrke elevens selvtillit i lesingen ved å få dem til å øve med et bestemt mål for øye. Motvillige elever opplever en reell grunn til å lese høyt. Det er publikums applaus som er belønningen for innsatsen og som bygger selvtilliten deres til å snakke et annet språk, sier han.
Rodney Martin har passert de 70, men har lange arbeidsdager. Når han vender hjem til Adelaide etter norgesbesøket, venter et opphold i Kina. Der har han tilbrakt mye tid de siste årene. Tallrike workshops for lærere og foredrag på konferanser fyller dagene der. I tillegg skriver han kontinuerlig nye lærerveiledninger til bøkene forlaget hans utgir. - De nye veiledningene er mer tilpasset elever som lærer engelsk som andrespråk, forklarer han.
- Erfaringene i Kina har ført til at vi vektlegger det muntlige sterkere. Her spiller Readers' Theatre en sentral rolle. Derfor er manus til rollespill et fast punkt i de nye lærerveiledningene.